"Alchemia wiązań"
czyli  co producent ukrył pod różnymi nazwami 

 Sponsor serwisu

Wybierając wiązania czytamy testy, katalogi, różne zestawienia. Znajdziemy tam wiele terminów, które nie mówią nam zbyt wiele a w istotny sposób określają z czego i w jaki sposób wykonano wiązania. Mówią o ich właściwościach. Ta część poradnika Świata Nart ma pomóc nam w rozszyfrowaniu tych tajemniczych terminów. Zestawienie zebrane jest według producentów. 

 

Look
  1. AFC 2-ruchoma płytka , ograniczająca współczynik. tarcia kinetycznego pomiędzy podeszwą buta a wiązaniem podczas bocznych wypięć - zwiększone bezpieczeństwo
  2. FDC - trzymanie buta na obu poziomach ( na górze - precyzja, na dole - bezpieczeństwo)
  3. MAXPLATE
    podwyższenie mocowania buta ( płyta pasywna -MAXPLATE ) - lepszy docisk do śniegu (poprawia trzymanie na lodzie )
  4. PIVOT
    - wielokierunkowe działanie tylnego bezpiecznika: w pionie i poziomie - twoje więzadła w stawie kolanowym nigdy nie były tak bezpieczne.
    - automatyczne ustawianie położenia platformy podczas zapinania
    - duża  obu bezpieczników - przód w poziomie - 45 mm, tył w pionie - 23 mm.
    - skuteczniejsze tłumienie wstrząsów
    - zredukowana o 32 % strefa montażu wiązań
    - naturalna praca narty.
    - prosta obsługa.
    - nowe rozwiązanie dopasowania do długości zelówki buta
  5. TX - skrzynkowy tylny bezpiecznik o dużej elastyczności - aż 17 mm.

 

Marker
  1. Piston Control - Hydrauliczny amortyzator umieszczony w płycie pod wiązaniem działa jak wysokiej klasy amortyzator samochodowy. Nie blokuje głębokiego ugięcia narty w skręcie. Natomiast przy wychodzeniu ze skrętu opóźnia jej powrót do pozycji wyjściowej. Ułatwia jazdę techniką karwingową, uspokaja nartę przy jeździe z dużą szybkością. Konstrukcja płyty umożliwia wyłączenie amortyzatora i wtedy system działa jak Glide Control. 
  2. Glide Control - Teleskopowa konstrukcja połączenia przodu i tylu płyty pozwala zachować narcie jej naturalną charakterystykę ugięcia. System Glide Control wspomaga sterowanie nartą nawet przy jej maksymalnym ugięciu w skręcie.
  3. New Blometric/New Biotech System - wielokierunkowego wypięcia przodu. Rozpoznaje i definiuje kierunek działania i wartość siły wypinającej. Jeśli jest to konieczne, koryguje jej początkowo nastawioną wartość do wielkości bezpiecznej dla narciarza. Przy złożonych kierunkach wypięcia przodu wiązania - w górę i w bok, kiedy na sławy kolan działają szczególnie szkodliwe naprężenia, skręcające i zginające, system zmniejsza rzeczywistą silę wypięcia nawet o 50% w stosunku do jej początkowej nastawy. 
  4. Interaktywny Moduł Bezpieczeństwa - Jest to amortyzator Comshock pracujący równolegle ze sprężyną odpowiedzialną za wartość siły wypięcia. Sprężyna precyzyjnie reaguje na długie, quasi-statyczne obciążenia, przy których następuje wypięcie buta. Comshock wytłumia drgania o częstotliwości powyżej 10Hz, zabezpieczając przed niepotrzebnym wypięciem z systemem wielokierunkowego wypięcia
  5. Amortyzator Comshock - Wnętrze amortyzatora wypełnia żel, który potrafi zmieniać swoją lepkość w zależności od szybkości, z jaką działa sita wypinająca. Przy impulsach działających z częstotliwością powyżej 10Hz, żel zwiększa swoją lepkość usztywniając w ten sposób wiązanie. Zabezpiecza to przed tzw. "rozhuśtaniem" wiązania w czasie szybkiej jazdy po oblodzonym stoku i bardzo niebezpiecznym, nieuzasadnionym wypięciem. 
  6. Tłumik drgań - znajduje się pod przednią częścią wiązania, w jego strefie styku z nartą. Wytłumia drgania o dużej amplitudzie powstające w przedniej części narty.
  7. EPS - System Optymalizacji Nacisku Krawędzi - Skupia siły sterujące nartą bezpośrednio na jej krawędziach, idealnie pod butem narciarza. Ułatwia jej pewne i precyzyjne prowadzenie w skręcie o różnym promieniu. 
  8. Ruchoma Płytka Poślizgowa - System niewrażliwy na czynniki zwiększające siłę tarcia, powstającą pomiędzy butem a wiązaniem w czasie jego wypięcia. Niekorzystne warunki tj.: zniszczona podeszwa buta, zabrudzenia czy waga narciarza mogą zwiększyć silę wypięcia wiązania nie więcej niż o 10% w stosunku do jej początkowej nastawy.

 

Rossignol
  1. DUAL ACTION I +AXITEC SYSTEM - konstrukcja przodu wiązania Jej cechy charakterystyczne to:
    1. Wypina we wszystkich kierunkach
    2. Posiada 4 punkty kontaktu z butem. Oba ramiona prowadzą but zarówno podeszwą jak i przednią częścią skorupy Tradycyjne wiązania mają dwa takie punkty, ramiona prowadzą but utrzymując kontakt z podeszwą lub przednia częścią skorupy. Rossignol łączy zalety obu rozwiązań. Przy upadku, opory tarcia buta są minimalizowane, aby ułatwić prawidłowe wypięcie wiązania.
    3. Duża elastyczność boczna:'45 mm.
    4. Automatyczna regulacja docisku buta.
    5. Wąski i lekki przód. 
  2. AXIAL - Rozwiązanie tylnej części wiązania: Strefa montażowa jest zredukowana (11 cm krótsza niż w wiązaniu skrzynkowym), znajduje się pod butem narciarskim, co umożliwia wykorzystanie naturalnej elastyczności narty. W czasie wypinania oś obrotu buta jest zgodna z osią podłużną kości piszczelowej. Ogranicza to ryzyko doznania urazu układu kostno-stawowo-więzadtowego. Funkcjonalność wiązania jest taka sama jak w wiązaniu skrzynkowym, po wypięciu tył wiązania automatycznie wraca do pozycji centralnej. Wiązania typu Axial posiadają konstrukcję, która zapewnia perfekcyjne trzymanie buta. Kontakt buta i wiązania występuje w siedmiu punktach, co zapewnia niezwykłą precyzję. Charakteryzują się najwyższym współczynnikiem elastyczności na rynku: 25 mm w pionie. 
  3. FTX PRZÓD WIĄZANIA: DUAL ACTION 1 + AXITEC SYSTEM - Tył wiązania typu skrzynkowego. Konstrukcja dwublokowa, kompozytowa, zapewniająca precyzję, trzymanie i trwałość wiązania. Elastyczność 17 mm. Zakres regulacji 42 mm. 
  4. AXIUM - Nowa, bardzo lekka konstrukcja o nowoczesnym wyglądzie. Łatwe w obsłudze, specjalnie zaprojektowany przód ułatwia wpinanie w każdej pozycji. Ciężar pary wiązań: 1480 g. 
  5. SAPHIR - Wersja wiązań Axium przeznaczona dla kobiet. 
  6. DUAL ACTION 2 - bardzo lekka konstrukcja przodu wiązania dla modeli Axium i Saphir.
  7. DUAL ACTION JR - zmodyfikowana konstrukcja przodu wiązania dla najmłodszych narciarzy. 
  8. CARVE - Płyta wysokości 15 mm, przystosowana do wiązań Axial. Przednia część płyty montowana jest stabilnie, tylna ruchoma (float mounting). Na całej długości dolnej części płyty znajduje się tłumik drgań wykonany z elastomeru. 
  9. T-PLATE S - Płyta do wiązań typu Axial w tylnej części podnosi wiązanie o 14 mm, w przedniej o 10 mm. Zbudowana z dwóch ślizgających się elementów zapewniających naturalną sprężystość narty. Poprawia komfort i dodaje precyzji podczas prowadzenia nart w skręcie. Płyta posiada w tylnej części wkładkę z elastomeru. 
  10. X-PLATE S - Wersja płyty dla wiązań FTX i FDX. 

 

Tyrolia
  1. Free Flex +: płyta, która nie usztywnia narty na odcinku buta oraz powoduje natychmiastowy powrót geometrii narty do naturalnego położenia. Ugięcia takie spowodowane są pracą narty przy wyjściu ze skrętu lub na muldach. Zapewnia optymalny kontakt ze śniegiem.
  2. ABS (Anti Blocking System): podkładka minimalizująca możliwość zaklinowania się buta w wiązaniu. But w wiązaniu opiera się na bezkońcowym pasku wykonanym z polimeru przesuwającym się po teflonie.
  3. Race Diagonal: system wypinający but w zakresie 180° , przy czym wypięcie do góry zostaje opóźnione. Ma to na celu uniknięcie niepotrzebnych wypięć podczas wyskoków narciarza na nierównościach. Rozwiązanie to samodzielnie oczyszcza spód buta i wierzchnią część wiązania. 
  4. Aero: system budowy przodu wiązania, dzięki któremu w bardzo dużym stopniu został ograniczony naturalny luz przodu buta w wiązaniu. 
  5. Diagonal: system tyłu wiązania, którego zadaniem jest kontrolowanie wypinania buta w zakresie 150° . Ma to wielkie znaczenie dla obciążeń nóg i kolan narciarza, zwłaszcza podczas upadków do przodu ze skręceniem stopy. 
  6. Dura-coating: technologia obudowy wiązania polegająca na galwanicznym powlekaniu barwnikiem spieków ceramicznych i włókien. Ma to niebagatelne znaczenie dla odporności powierzchni na uszkodzenia mechaniczne. 
  7. Full Diagonal: system przodu wiązania wypinający but w zakresie 180° . Ma to na celu uniknięcie niepotrzebnych wypięć podczas wyskoków narciarza na nierównościach.
  8. Control: system tylu wiązania, którego zadaniem jest kontrolowane wypinanie buta w pionie.
  9. Power Select Free Flex: płyta, która nie usztywnia narty na odcinku buta. 
  10. Power Select: przełącznik pozwalający na dopasowanie charakterystyki nart do warunków panujących na stoku, oraz do wybranej techniki jazdy. Zależnie od położenia przełącznika narty zostają usztywnione lub zmiękczone. 
  11. Cyber Super Flax: płyta, która nie usztywnia narty na odcinku buta, a poprzez ^stosowanie dodatkowej osi złożenia pracuje elastyczniej, ściślej przylegano do narty.
  12. Cyber Flex, Carve Flex: płyta karwingowa , która nie usztywnia narty na odcinku buta.
  13. Super Light: konstrukcja wiązań amatorskich, która pozwala na odciążenie wiązania o 25% względem konstrukcji tradycyjnej. 
  14. T-Shook Absorber: podkładka, która doskonale tłumi drgania narty przenoszone w osi pionowej na nogi narciarza.
  15. Lite: budowa przodu wiązania, która w bardzo dużym stopniu ogranicza naturalny luz buta w wiązaniu.

 

poprzednia strona

 
O serwisie Świat Nart Napisz do webmastera
ak 2001